Sector

  • Vo

Vakinhoud

  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

Zelf

3-3-2015

 VO onderbouw

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Verklaren van en omgaan met eenvoudige en complexe gevoelens en uitleggen hoe die kunnen verschillen per situatie

Verbanden leggen tussen en omgaan met hoe sterk een gevoel ervaren wordt en de manier waarop je hier op kunt reageren

positieve gevoelens, nergatieve gevoelens, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal, overtuiging, waarheid, directe en indirecte boodschappen, objectiviteit, rechtvaardiging

Kwaliteiten

Uitleggen hoe zij hun kwaliteiten kunnen ontwikkelen

Uitleggen wat hun persoonlijke kwaliteiten en hoe zij deze kunnen inzetten voor schoolprestaties en hun toekomst

Kunnen plannen maken om (zelfgekozen) doelen te bereiken en uitleggen wat de (positieve ) invloed van anderen kan zijn

Idem primair onderwijs (groep 1-8) en empathie, motivatie

Zelfbeeld

Uitleggen van en omgaan met waarom je ergens bij wilt horen, hoe dit invloed heeft op je zelfbeeld en wat de invloed van de media kan zijn

Uitleggen dat je door keuzes leren maken leert te vertrouwen op jezelf

Uitleggen hoe zij omgaan met kritiek en dit toepassen

Verklaren van en omgaan met dat negatieve gedachten een negatief effect hebben op hoe je over jezelf denkt

zelfbeeld, zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfwaardering, realisme, invloed media, omgaan met onvermogen, omgaan met kritiek

Bovenbouw vmbo

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Omgaan met gevoelens en verklaren welke invloed zij hebben op hun functioneren

Verbanden leggen tussen en omgaan hoe sterk een gevoel ervaren wordt en de manier waarop je hier op kunt reageren

positieve gevoelens, negatieve gevoelns, op zichzelf staande gevoelens, gerelateerde gevoelns, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal, overtuiging, waarheid, directe en indirecte boodschappen, objectiviteit, rechtvaardiging, feedback

Kwaliteiten

Onderzoeken hoe zij hun eigen kwaliteiten kunnen ontwikkelen en inzetten voor schoolprestaties en hun toekomst

Kunnen plannen maken om (zelfgekozen) doelen te bereiken en uitleggen wat de (positieve ) invloed van anderen kan zijn

doorzettingsvermogen, enthousiasmerend, creatief, evenwichtig, flexibel, handig, hulpvaardig, humoristisch,  oplossingsgericht, praktisch,  resultaatgericht, sociaal, empatie, motivatie, loopbaanplanning

Zelfbeeld

Verbanden leggen tussen en omgaan met wat van invloed is op hoe je over jezelf denkt en hoe dit invloed heeft op je zelfbeeld

Verbanden leggen tussen keuzes kunnen maken en zelfvertrouwen

Verklaren hoe zij omgaan met negatieve gedachten en kritiek en wat de invloed is op hiun zelfvertrouwen

ideale zelfbeeld, zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfwaardering, realisme, invloed media, invloed gedachten en gebeurtenissen op zelfbeeld, omgaan met onvermogen, sociaal, omgaan met kritiek

Bovenbouw havo/vwo

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Omgaan met gevoelens en beargumenteren welke invloed zij hebben op hun functioneren

Beargumenteren van en omgaan met dat dezelfde gevoelens in verschillende situaties anders ervaren kunnen worden

​​op zichzelf staande gevoelens, gerelateerde gevoelens, overtuiging, waarheid, directe en indirecte boodschappen, objectiviteit, rechtvaardiging, feedback geven en ontvangen

Kwaliteiten

Kunnen persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen en inzetten voor welbevinden en carrière

Kunnen plannen maken en uitvoeren om (zelfgekozen) doelen te bereiken

doorzettingsvermogen, enthousiasmerend, creatief, evenwichtig, flexibel, handig, hulpvaardig, humoristisch,  oplossingsgericht, praktisch,  resultaatgericht, sociaal, empatie, motivatie, loopbaanplanning

Zelfbeeld

Uitleggen wat je ideale zelfbeeld is en beargumenteren wat daar wel en niet realistisch aan is

Verbanden leggen tussen en omgaan met de invloed van negatieve gedachten, kunnen kiezen, je verantwoordelijkheid nemen en de invloed op je zelfvertrouwen

ideale zelfbeeld, zelfkennis, zelfvertrouwen, zelfwaardering, realisme, invloed media, invloed gedachten en gebeurtenissen op zelfbeeld, omgaan met onvermogen, sociaal, omgaan met kritiek

Contactpersoon