Sector
  • 0-4 jaar
  • Po
  • Vo
  • Mbo
  • Hbo
  • Wo
Vakinhoud
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

Inlevingsvermogen

20-12-2016
​​​​​​​​​​InhoudenVakbegrippen

​0-4 jaar

Reageren op signalen van andere mensen (verbaal en non-verbaal)

Overeenkomsten en verschillen tussen mijzelf en andere  kinderen in mijn groep beschrijven

Gevoelens bij anderen waarnemen

Basaal reageren op behoeften van anderen

​-

​groep 1-2

Beschrijven hoe ik rekening houd met gevoelens van anderen

Beschrijven dat een situatie bepaalde gevoelens bij anderen kan oproepen

​gevoelens, gebeurtenis, ik, de ander

​groep 3-6

Beschrijven hoe ik rekening houd met gevoelens van anderen

Beschrijven dat een situatie bepaalde gevoelens bij anderen kan oproepen

De mening van een ander beschrijven

Laten zien hoe ik rekening houd met anderen en hoe ik open sta voor de mening van een ander

​gevoelens, gebeurtenis, ik, de ander, mening

​​groep 7-8

Beschrijven hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen dat gevoelens niet voor iedereen hetzelfde zijn

Open staan voor de mening van een ander en daar op reageren

gevoelens, gebeurtenis, ik, de ander, mening

VO onderbouw

Uitleggen hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen dat bepaalde situaties erbij horende gevoelens kunnen oproepen

Uitleggen en accepteren dat gevoelens niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben

Uitleggen en accepteren dat niet iedereen dezelfde mening heeft als ik

Een standpunt van een ander samenvatten

Reageren op het standpunt van een ander

​​betekenis gevoelens, gebeurtenis, mening

Bovenbouw vmbo

Uitleggen hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen en accepteren dat gevoelens niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben

Uitleggen en accepteren dat niet iedereen dezelfde mening heeft dan ik

Een standpunt van een ander samenvatten

Reageren op het standpunt van een ander

​​gevoelens, mening, standpunten

Bovenbouw havo/vwo

Uitleggen hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen en accepteren dat gevoelens niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben

Uitleggen en accepteren dat niet iedereen dezelfde mening heeft dan ik

Een standpunt van een ander samenvatten

Het standpunt van een ander waarderen

​gevoelens, mening, standpunten

MBO

Uitleggen hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen en accepteren dat gevoelens niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben

Uitleggen en accepteren dat niet iedereen dezelfde mening heeft dan ik

Een standpunt van een ander samenvatten

Het standpunt van een ander waarderen

gevoelens, mening, standpunten

​HBO/WO

Uitleggen hoe ik rekening houd met de gevoelens en de mening van anderen

Uitleggen dat bewust worden van de gevoelens van anderen belangrijk is voor hoe ik handel

Uitleggen en accepteren dat gevoelens niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben

Uitleggen en accepteren dat niet iedereen dezelfde mening heeft dan ik

Een standpunt van een ander samenvatten

Het standpunt van een ander waarderen

gevoelens, mening, standpunten

Contactpersoon