Sector
  • 0-4 jaar
  • Po
  • Vo
  • Mbo
  • Hbo
  • Wo
Vakinhoud
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

Gedrag inschatten van de ander

20-12-2016
​​​​​​​​​​InhoudenVakbegrippen

​0-4 jaar

Beschrijven wat wel en niet mag

Mij houden aan de regels van de groep

​-

​groep 1-2

Beschrijven wat de bedoeling van een ander kan zijn

Beschrijven wat lichaamstaal is

Uitleggen wanneer een situatie met een ander onveilig is en er over praten wat ik er aan kan doen

bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig

​groep 3-6

Beschrijven wat de bedoeling van een ander kan zijn

De invloed van lichaamstaal op communicatie beschrijven

Uitleggen wanneer een situatie met een ander onveilig is en er over praten wat ik er aan kan doen

Beschrijven dat eigenschappen van een ander invloed kunnen hebben op mijn gedrag

​bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, eigenschappen, gedrag

​​groep 7-8

Uitleggen wat de bedoeling van een ander kan zijn

De invloed van lichaamstaal op communicatie beschrijven

Uitleggen wanneer een situatie met een ander onveilig is en er over praten wat ik er aan kan doen

Beschrijven dat eigenschappen van een ander invloed kunnen hebben op mijn gedrag

​bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, eigenschappen, gedrag

VO onderbouw

Inschatten welke bedoeling een ander heeft als hij/zij wat zegt of doet

Inschatten wat de reactie van een ander zal zijn op mijn gedrag

Uitleggen wat de invloed is van lichaamstaal op communicatie

Herkennen en benoemen  hoe lichaamstaal werkt bij mezelf en anderen

Uitleggen en benoemen wanneer ik een situatie met anderen als veilig of onveilig ervaar

Uitleggen en laten zien wat ik aan onveilige situaties kan doen

Uitleggen dat de eigenschappen  van iemand van invloed  zijn op zijn gedrag in een bepaalde situatie

​​bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, eigenschappen, gedrag, communicatie

Bovenbouw vmbo

Inschatten welke bedoeling een ander heeft als hij/zij wat zegt of doet en ik heb er een mening over

Inschatten wat de reactie van een ander zal zijn op mijn gedrag

Uitleggen en benoemen wanneer ik een situatie met anderen als veilig of onveilig ervaar

Uitleggen en laten zien wat ik aan onveilige situaties kan doen

Uitleggen hoe het gedrag van de ander het gedrag van derden kan beïnvloeden

​​bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, reageren, eigenschappen, gedrag, communicatie, invloed van anderen

​Bovenbouw havo/vwo​

Inschatten welke bedoeling een ander heeft als hij/zij wat zegt of doet en ik heb er een mening over

Inschatten wat de reactie van een ander zal zijn op mijn gedrag

Uitleggen en benoemen wanneer ik een situatie met anderen als veilig of onveilig ervaar

Uitleggen en laten zien wat ik aan onveilige situaties kan doen

Uitleggen hoe het gedrag van de ander het gedrag van derden kan beïnvloeden

​bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, reageren, eigenschappen, gedrag, communicatie, invloed van anderen

MBO

Inschatten welke bedoeling een ander heeft als hij/zij wat zegt of doet en ik heb er een mening over

Inschatten wat de reactie van een ander zal zijn op mijn gedrag

Uitleggen en benoemen wanneer ik een situatie met anderen als veilig of onveilig ervaar

Uitleggen en laten zien wat ik aan onveilige situaties kan doen

Uitleggen hoe het gedrag van de ander het gedrag van derden kan beïnvloeden

bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, reageren, eigenschappen, gedrag, communicatie, invloed van anderen

​HBO/WO

Inschatten welke bedoeling een ander heeft als hij/zij wat zegt of doet en ik heb er een mening over

Inschatten wat de reactie van een ander zal zijn op mijn gedrag

Uitleggen en benoemen wanneer ik een situatie met anderen als veilig of onveilig ervaar

Uitleggen en laten zien wat ik aan onveilige situaties kan doen

Uitleggen hoe het gedrag van de ander het gedrag van derden kan beïnvloeden

bedoelingen, lichaamstaal, veilig, onveilig, reageren, eigenschappen, gedrag, communicatie, invloed van anderen

Contactpersoon