Sector
  • 0-4 jaar
  • Po
  • Vo
  • Mbo
  • Hbo
  • Wo
Vakinhoud
  • Persoonlijke verzorging

Je oren beschermen

20-12-2016
​​Inhouden​Vakbegrippen

​0-4 jaar

Kenmerken van geluid beschrijven

hard-zacht, hoog-laag

groep 1-2

Kenmerken van geluid beschrijven

Beschrijven welke maatregelen ik kan nemen bij hard geluid (zoals vingers in de oren, afstand houden)

hard-zacht, hoog-laag, muziek, gehoorbescherming (oordoppen)

​groep 3-6

Beschrijven welke informatie geluiden ons geven

Beschrijven wat de risico's zijn van hard geluid

Uitleggen welke maatregelen ik kan nemen bij hard geluid

geluidssterkte, toonhoogte, muziek, gehoorbescherming (oordoppen)

​groep 7-8

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid en het gebruik van koptelefoons/oortjes

Uitleggen welke maatregelen ik kan nemen bij hard geluid

geluidssterkte, toonhoogte, koptelefoon, gehoorbescherming (oordoppen)                  

​VO onderbouw

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid (zoals bij muziekspelers, uitgaan, gamen, praktijklokaal)

Uitleggen welke maatregelen ik kan nemen om mijn gehoor te beschermen tegen hard geluid, waarbij ik rekening houd met de situatie en de sociale omgeving (bijvoorbeeld vragen of het zachter kan)

Keuzes maken over het omgaan met hard geluid

geluidssterkte, toonhoogte, decibel, hertz, decibelmeter, koptelefoon, gehoorbescherming (oordoppen)

​Bovenbouw vmbo

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid bij het uitgaan en in openbare ruimtes

Uitleggen welke maatregelen ik kan nemen om mijn gehoor te beschermen tegen hard geluid, waarbij ik rekening houd met de situatie en de sociale omgeving (bijvoorbeeld vragen of het zachter kan)

Uitleggen hoe ik verstandig om kan gaan met geluid op school (bijv. praktijklokaal) en vrije tijd (bijv. gamen, festival)

geluidssterkte, toonhoogte, decibel, hertz, decibelmeter, gehoorbescherming (oordoppen)

​Bovenbouw havo/vwo

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid bij het uitgaan en in openbare ruimtes

Uitleggen welke maatregelen ik kan nemen om mijn gehoor te beschermen tegen hard geluid, waarbij ik rekening houd met de situatie en de sociale omgeving (bijv. vragen of het zachter kan)

Uitleggen hoe ik verstandig om kan gaan met geluid op school (bijv. praktijklokaal) en vrije tijd (bijv. gamen, festival)

geluidssterkte, toonhoogte, decibel, hertz, decibelmeter, gehoorbescherming (oordoppen)

MBO

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid op het werk en in vrije tijd

Uitleggen hoe ik verstandig om kan gaan met geluid op school, in werksituaties en in vrije tijd

geluidssterkte, toonhoogte, gehoorbescherming (oordoppen)

​HBO/WO

Uitleggen wat de risico's zijn van hard geluid op het werk en in vrije tijd

Uitleggen hoe ik verstandig om kan gaan met geluid op school, in werksituaties en in vrije tijd

geluidssterkte, toonhoogte, gehoorbescherming (oordoppen)

Contactpersoon