Bij bewegingsonderwijs

29-11-2016

​De bijdrage van bewegingsonderwijs aan het thema Fysiek actief is dat kinderen en jongeren verschillende inspanningsniveaus uitvoeren, bijvoorbeeld intensief bewegen, dat ervaren en leren waarderen. Zij ontwikkelen en verkennen nader hun eigen voorkeuren voor bepaalde inspanningsniveaus. In bovenbouw vo en het mbo passen zij trainingsprincipes toe en vertalen deze naar fysieke trainingen. Bijvoorbeeld qua frequentie, intsensiteit, tijdsduur en type activiteit.

Doel is kinderen en jongeren verschillende inspanningsniveaus leren te waarderen en zelf fysiek actieve trainingen leren plannen, uitvoeren en evalueren, passend bij een actieve leefstijl.

Groep​Inhouden

​0-4 jaar

​--

​groep 1-2

Uit mezelf actief meedoen aan speel- en bewegingsactiviteiten

​groep 3-6

Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Intensievere inspanningen herkennen en waarderen

​groep 7-8

Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Intensievere inspanningen herkennen en waarderen

​Onderbouw vo

Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Voorkeuren voor bepaalde inspanningsniveaus ontwikkelen (liefst ook voor tamelijk intensieve, niet voor iedereen op het hoogste niveau)

​Bovenbouw vmbo

Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Eigen voorkeuren voor bepaalde inspanningsniveaus nader verkennen door meer diepgaande keuzes, passend bij een actieve leefstijl
Zelf vormen van training plannen, uitvoeren en evalueren naar effect en ervaring

​Bovenbouw

havo-vwo

​Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Eigen voorkeuren voor bepaalde inspanningsniveaus nader verkennen door meer diepgaande keuzes, passend bij een actieve leefstijl
Trainingsprincipes toepassen
Zelf vormen van training plannen, uitvoeren en evalueren naar effect en ervaring

​MBO

Verschillende inspanningsniveaus uitvoeren en ervaren hoe dat zowel tijdens als na afloop voelt: moe, lekker, fris en voldaan
Eigen voorkeuren voor bepaalde inspanningsniveaus nader verkennen door meer diepgaande keuzes, passend bij een actieve leefstijl
Trainingsprincipes toepassen
Zelf vormen van training plannen, uitvoeren en evalueren, mede in relatie tot duurzame inzetbaarheid in werk

​HBO-WO

​--