Sector

  • 0-4 jaar
  • Po
  • Vo
  • Mbo
  • Hbo
  • Wo

Vakinhoud

  • Voeding

Voeding en lichaamsgewicht

16-12-2016
​​​​​​​​​​​​​​Inhouden​Vakbegrippen

​0-4 jaar

-

-

groep 1-2

-​

​-

​groep 3-6

Het schatten van de juiste hoeveelheden basisvoedingsmiddelen voor eigen leeftijdsgroep

Uitleggen dat voedselbehoefte afhankelijk is van lengte, gewicht en activiteit

Uitleggen dat je een bepaalde hoeveelheid basisvoedsel (eten en drinken) nodig heb per dag voor de voedingsstoffen en dat de rest extra is

​bewegen, voeding, koolhydraten, eiwit, vet, zetmeel, suiker, energie

​groep 7-8

Eigen inname van frisdrank, energydrankjes  en limonade inschatten

Eigen inname van zoete en vette extra's inschatten

Inschatting maken van eigen eet- en beweegpatroon

Beseffen dat energieopname en -verbruik in evenwicht horen te zijn

​opbouwen, verbranden, regelen, beschermen, voedingsstof, voedingsmiddel, zetmeel, vet, vezels, water, vitamines en mineralen,
mond, tanden, kiezen, slokdarm, maag, dunne darm, dikke darm, endeldarm, anus, alvleesklier, galblaas, lever

​VO onderbouw

Reflecteren op aanbevelingen voor eigen leeftijd, situatie en activiteitenpatroon

Eigen lichaamsbeeld en dat van anderen respecteren

Herkennen van dikmakers zoals energydranken en snacks

Berekenen van Kcal/KJ van voedingsmiddelen en lichamelijke activiteiten in relatie tot de eigen leefstijl

onverzadigde vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, snelopneembare suikers, langzaamopneembare suikers, Kcal/KJ,  leefstijl, inname, verbruik, BMI, lichaamsbeeld, diëten, sociale druk, energiedrankjes

​Bovenbouw vmbo

Reflecteren op aanbevelingen voor eigen leeftijd, situatie en activiteitenpatroon

Omgevingsfactoren herkennen die invloed hebben op (te) veel eten en (te) weinig bewegen

Berekenen van Kcal/KJ van voedingsmiddelen en lichamelijke activiteiten in relatie tot de eigen leefstijl

​obesogene omgeving, sociale druk, reclame, ouders, lichaamsbeeld, BMI, diëten, sociale druk

​Bovenbouw havo/vwo

Reflecteren op aanbevelingen voor eigen leeftijd, situatie en activiteitenpatroon

Omgevingsfactoren herkennen die invloed hebben op (te) veel eten en (te) weinig bewegen

Berekenen van Kcal/KJ van voedingsmiddelen en lichamelijke activiteiten in relatie tot de eigen leefstijl

obesogene omgeving, sociale druk, reclame, ouders, lichaamsbeeld, BMI, diëten, sociale druk

MBO

Reflecteren op aanbevelingen voor eigen leeftijd, situatie en activiteitenpatroon

Eigen keuzes maken over de relatie voeding en bewegen, mede in relatie tot het eigen type werk

Berekenen van Kcal/KJ van voedingsmiddelen en lichamelijke activiteiten in relatie tot de eigen leefstijl

bewegen, voeding, lichaamsbeeld, BMI, diëten, sociale druk, energieverbruik, verschillende typen werk

​HBO/WO

Reflecteren op aanbevelingen voor eigen leeftijd, situatie en activiteitenpatroon

Eigen keuzes maken over de relatie voeding en bewegen, mede in relatie tot het eigen type werk

Berekenen van Kcal/KJ van voedingsmiddelen en lichamelijke activiteiten in relatie tot de eigen leefstijl

bewegen, voeding, lichaamsbeeld, BMI, diëten, sociale druk, energieverbruik, verschillende typen werk

Contactpersoon