Sector

  • Po

Vakinhoud

  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

Zelf

3-3-2015

Groep 1-2  

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Benoemen en laten zien welke gevoelens zij ervaren

Benoemen en laten zien welke gevoelens zij wel en niet begrijpen

Omgaan met gevoelens en benoememn hoe hun reactie kan afhangen van: of het een fijn of naar gevoel is, eenvoudig of complex en/of hoe sterk het gevoel ervaren wordt

gevoelens zoals: blij, trots, nieuwsgierig, kalm, boos, bang, verdrietig, teleurgesteld, zenuwachtig, verlegen, jaloers, opgewonden, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal

Kwaliteiten

Benoemen van en omgaan met hun behoeften

Benoemen van en omgaan met wat ze wel en niet goed kunnen en leuk en niet leuk vinden

Benoemen wat de (positieve) invloed van anderen kan zijn

vrolijk, enthousiast, serieus, netjes, dapper, spontaan, zorgzaam, luisteren, eerlijk, duidelijk, geduldig, behulpzaam, ijverig, zelfstandig, handig, rustig

Zelfbeeld

Benoemen hoe zij over zichzelf denken en wat zij nodig hebben om zich goed te voelen

Benoemen dat negatieve gedachten over jezelf niet hoeven te kloppen en dat het niet erg is als je iets niet kunt

zelfbeeld, negatieve gedachten

​Groep 3-6

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Begrijpen en laten zien welke gevoelens zij ervaren

Omgaan met gevoelens en begrijpen hoe hun reactie kan afhangen van: of het een fijn of naar gevoel is, eenvoudig of complex en/of hoe sterk het gevoel ervaren wordt

gevoelens zoals: prettig, veilig,
geprikkeld, kwaad, woedend,  angstig, bezorgd, schuldig, verward, verveeld, verbaasd,  prive, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal

Kwaliteiten

Begrijpen van en omgaan met hun behoeften en benoemen wat ze wel en niet goed kunnen

Benoemen van en omgaan met de voor- en nadelen van je kwaliteiten

Begrijpen wat de (positieve) invloed van anderen kan zijn

idem groep 1-2 en betrouwbaar, actief, bescheiden, creatief, avontuurlijk, zorgvuldig, duidelijk, verdraagzaam, sterk, humor, sociaal, leergierig, invoelend vermogen

Zelfbeeld

Benoemen hoe zij over zichzelf denken en uitleggen wat zij nodig hebben om zich goed te voelen

Omgaan met dat het gevoel dat je ergens bij wilt horen, begrijpen hoe dat van invloed kan zijn op hoe je over jezelf denkt en wat de invloed van de media kan zijn

Begrijpen dat negatieve gedachten over jezelf niet hoeven te kloppen en dat je het jezelf niet kwalijk moet nemen als je iets niet kunt

zelfbeeld, negatieve gedachten, erbij horen, invloed media, zelfkennis, omgaan met kritiek

​Groep 7-8

​InhoudenVakbegrippen​

​Gevoelens

Uitleggen en laten zien welke gevoelens zij ervaren

Omgaan met gevoelens en begrijpen hoe hun reactie kan afhangen van: of het een fijn of naar gevoel is, eenvoudig of complex en/of hoe sterk het gevoel ervaren wordt

fijne gevoelens, nare gevoelens, gezichtsuitdrukking, lichaamstaal

Kwaliteiten

Toelichten hoe zij hun kwaliteiten kunnen inzetten en verbeteren

Omgaan met de voor- en nadelen van hun kwaliteiten en begrijpen wat de invloed er van is op hun schoolprestaties en hun toekomst

Uitleggen wat de (positieve) invloed van anderen kan zijn

idem groep 1-6 en verantwoordelijk, praktisch,  flexibel,

Zelfbeeld

Uitleggen van en omgaan met waarom je ergens bij wilt horen, hoe dit invloed heeft op je zelfbeeld en wat de invloed van de media kan zijn

Begrijpen dat je door keuzes leren maken leert te vertrouwen op jezelf

Begrijpen dat je je zelfwaardering niet moet ophangen aan de vergelijking met anderen

Kunnen omgaan met kritiek

Uitleggen en omgaan met negatieve gedachten en realiseren dat deze niet hoeven te kloppen

zelfbeeld, zelfkennis, zelfvertrouwen, invloed media, omgaan met onvermogen, omgaan met kritiek

Contactpersoon